Aurinkomatka vai eräreissu?

maanantaina, lokakuuta 03, 2016








Oon aina nauttinut auringosta, lämmöstä ja yleensä mun lomamatkat suuntautuu aika paljon etelämmäs täältä pohjoisesta. Valkoinen hiekka, turkoosi meri, trooppiset sademetsät ja helteiset lämpötilat on se mitä lomalta kaipaan. Varsinkin talvisin.

Mutta nyt joudun hieman syömään mun sanoja, sillä viime vuosina oon alkanut nauttimaan ihan eri tavalla myös Suomessa reissaamisesta. Se että oon kotoisin Pohjois-Suomesta vaikuttaa varmasti siihen, kuinka ajattelen luonnosta ja mistä tää mun kasvava Suomi-rakkaus kumpuaa. Vaikka en oo koskaan asunut maaseudulla, on metsä ollut kuitenkin aina läheisyydessä ja rakennetun ympäristön lisäksi oon päässyt liikkumaan luontoon, kun sitä on kaivannut.

Kai tää luonnon arvostus on osa aikuisuutta ja sitä, että osaa arvostaa myös niitä juttuja, mitä meillä on täällä Suomessa. Joka lomamatkan ei tarvi suuntautua sinne hiekkarannoille ja kylmyys on vaan varustelukysymys. Vaikka silti tuun aina inhoamaan pakkasta.

Varmasti tuun jatkossakin reissaamaan lämmön perässä, mutta osaan nauttia myös niistä mielettömistä metsistä, vesistöistä ja mökkimaisemista, mitä meillä löytyy joka puolelta Suomea.

Viime viikonloppuna lennettiin yli 600km pohjoiseen, Pyhätunturille mökkeilemään. Oon käynyt joskus niillä korkeuksilla aikaisemminkin, mutta nyt vasta sain nauttia siitä luonnosta, mitä siellä on. Mökin vierestä aukes tunturimaisema, parin kilsan päästä pääsi vaeltamaan pitkospuita pitkin keskelle aukeaa suoaluetta ja kaikkialla oli niin rauhallista.

Ihan mielettömän rentouttavaa ja pysäyttävää käydä viettämässä aikaa kaukana normaali arjesta. Seuraavaksi aloin unelmoimaan talvireissusta samoille seuduille, missä sitä luntakin oikeesti vois löytyä. Mutta nautitaan nyt tästä syksystä ja valoisista päivistä vielä!


-Nina

Ei kommentteja

Sisällön tarjoaa Blogger.

INSTAGRAM - @ninassusanne

Translate